Startuje série vzdělávacích kurzů pro vedoucí
24. ledna 2024 Aktuality

Startuje série vzdělávacích kurzů pro vedoucí

V roce 2024 otevírá Vzdělávání Charity nový cyklus školení pro vedoucí. Všech pět kurzů povede lektorka, terapeutka a supervizorka Pavla Frňková. V krátkém rozhovoru nám představila, jak je série vzdělávacích kurzů zamýšlena nebo jak se pozná dobrý vedoucí.

  • Pavlo, nově povedete kurzy zaměřené na charitní vedoucí. Může se podle vás každý člověk stát dobrým vedoucím nebo se musí narodit s určitými předpoklady?

K tomu, stát se dobrým vedoucím, je potřeba určitých dovedností – například schopnosti zvládat stres, schopnosti sebereflexe a empatie. Část z toho je určitě ovlivněná fungováním nervové soustavy, tudíž částečně vrozená a částečně získaná v průběhu života na základě zkušeností v raném dětství, výchovou, ale i dalšími zkušenostmi. Samozřejmě v průběhu života začíná vliv zkušeností hrát větší roli, tj. předpoklady pro vedoucí roli se mohou buď zvyšovat (např. životními zkušenostmi, psychoterapií, supervizí, psychoterapeutickým výcvikem atd.) nebo snižovat (následkem traumatu, špatných zkušeností, závislostmi atd.). Určitě jsou také dovednosti, které se lidé na vedoucích pozicích mohou v průběhu života (i plánovaných kurzů) naučit, jako jsou například emoční a sociální kompetence, komunikační dovednosti atd.

  • Jak se tedy pozná dobrý šéf?

Lidé, které bych označila za „dobrého šéfa“ mají mnoho společného: ví, jací jsou, jaké jsou jejich slabiny (na těch pracují) a naopak znají své silné stránky, které využívají pro výkon své práce na maximum.  Jsou si jistí ve své roli, ví, co a proč dělají. Jsou vnímaví vůči potřebám pracovníků i klientů služby a dbají na dodržování etických principů. Dokáží ocenit snahu pracovníků, vnímají náročnost jejich práce a zároveň dokáží nastavit jasné hranice ve chvíli, kdy pracovníci nedělají svou práci dobře nebo překračují svou pracovní roli vůči nadřízenému nebo vůči jiným pracovníkům. Jsou pro své podřízené čitelní a předvídaví, dokáží srozumitelně formulovat své myšlenky a požadavky. Podporují členy svého týmu ve vzdělávání a profesním rozvoji. A v neposlední řadě dokáží dobře komunikovat se svými nadřízenými, být prostředníkem mezi nimi a svým týmem a také zvládnout stres, který z této náročné pozice vyplývá.

  • Představte nám prosím nový cyklus školení pro Charitní vedoucí.

Cyklus bude zaměřen na různé oblasti práce vedoucího – podporu spokojenosti v týmu, seznámení se s týmovými rolemi a různými styly vedení, motivaci zaměstnanců, vedení motivačních a hodnotících pohovorů, vedení porad, delegování úkolů a také na zavádění změn v organizaci. Jedná se o témata, která dle zkušenosti vnímám jako zásadní pro většinu vedoucích. V každém z kurzů budou představeny určité teoretické koncepty, ale zejména bude kladen důraz na sebezkušenost, sebereflexi a sdílení zkušeností pracovníků.

  • Pro koho je nové školení vhodné? A co získá účastník kurzu?

Je vhodné pro každého, kdo by se chtěl v roli vedoucího rozvíjet, učit se nové věci, inspirovat se teorií, praxí i zkušenostmi ostatních pracovníků. Důležitá je otevřenost vůči sebereflexi – tj. nejenom se teoreticky dozvědět „správný recept“ na dobrého vedoucího, ale být v kontaktu se sebou, vnímat, co potřebuji, co mě oslovuje a co ne. Myslím, že každý z účastníků získá nové pohledy na situace, které běžně řeší, a tím se mu otevřou různé možnosti, jak k nim přistupovat.

  • Je nutné absolvovat celý cyklus, nebo si můžu vybrat jen jedno či dvě témata?

Je možné si vybrat i jedno nebo dvě témata, ale myslím si, že největší efekt bude mít celý cyklus, zejména proto, že se budou na kurzech potkávat stejní lidé a tím se prohloubí možnost sdílení zkušeností. Další výhodou budou konkrétní oblasti, na jejichž rozvoj se budou pracovníci mezi kurzy zaměřovat a na následujícím kurzu bude vždy prostor na reflexi a sdílení takto získaných zkušeností. Také některá témata kurzů na sebe částečně navazují, tudíž pro hlubší porozumění bude lepší, pokud budou mít účastníci znalosti z předchozích kurzů.

  • Jaké máte s tímto typem školení pro vedoucí zkušenosti? Osvědčilo se někde?

Podobný typ školení jsem lektorovala v minulých letech pro ředitele škol. Kromě konkrétních poznatků pro ně bylo nejužitečnější moci se pravidelně potkávat a sdílet své starosti, ale i úspěchy. Kromě toho mám zkušenosti se supervizí a koučováním vedoucích pracovníků v sociálních službách, takže mám přehled o tom, jaké typy situací jsou pro ně náročné, co často řeší a tudíž jaká témata by pro ně mohla být přínosná. 

  • Charita je hodně velká a specifická organizace. Chystáte nějaké speciální prvky/aktivity vhodné právě pro Charitu?

Myslím, že to nejde dopředu specifikovat, protože záleží především na tom, z jakých služeb a typů vedoucích pozic se účastníci na kurzu sejdou. Na základě toho poté zařadím specifické aktivity, které budou užitečné přímo pro ně.

Děkujeme za rozhovor a těšíme se na setkání při kurzech.

Frňková

Mgr. Pavla Frňková

 

Témata, kterým se věnuji:

zvládání stresu, emocí, náročných komunikačních situací, mindfulness (všímavost), emoční inteligence, kurzy pro vedoucí pracovníky

Když vedu kurz na Charitě, je pro mě důležité…

… aby byl kurz pro účastníky příjemně stráveným časem, ve kterém mohou načerpat inspiraci a povzbuzení do svého každodenního života.  

Klikni a zjisti více o lektorce