Nestihli jste sérii kurzů pro vedoucí? Od podzimu pro vás startují další

Péče o rozvoj vedoucích a koordinátorů je novinkou, kterou pro vás připravilo Vzdělávání Charity. V sérii pěti kurzů účastníci prochází základními oblastmi manažerských dovedností. Od technik, jak budovat spokojenost v týmu, práci s motivací, rozdělování úkolů nebo vedení efektivních porad až po hodnocení zaměstnanců. Cílem cyklu školení je připravit vás na roli „šéfa“, který ví, co dělá. Účastnice Klára Třešková v rozhovoru prozradila, co je na školení klíčové a proč je dobré ho z jejího pohledu absolvovat.
- Proč ses přihlásila do kurzů pro vedoucí? Zúčastnila ses celého cyklu 5 setkání?
Jsem začínající vedoucí a uvědomuji si, že se musím učit. Proto jsem neváhala, když se nabízel tento ucelený a ověřený cyklus pěti témat. Než vynalézat už vynalezené a používat pouze intuici, raději se nechám poučit zkušenějšími. Díky tomu pak v praxi použiji přesně to, co mi bude sedět. Věřím ale, že tenhle typ kurzů není jen pro nováčky. Svoje si určitě najdou i zkušení vedoucí. Jednoduše si z nabídky vyberou jen téma, které je zajímá nebo kde se chtějí zlepšit.
- Můžeš popsat, jak prakticky kurzy probíhají?
Každému z témat je věnovaný jeden celý den. Cyklus začíná spokojeností v týmu, pokračuje motivací zaměstnanců, vedením porad, styly vedení a končí zaváděním změn v organizaci. Dalo by se říci, že každé téma je z jedné třetiny tvořeno teorií a praktickými tipy od lektorky. Další třetina je více zaměřená na individuální práci na sobě sama nebo ve dvojicích a poslední část je o sdílení zkušeností, dobré praxe a problémech účastníků.
- Velkým tématem všech manažerů je spokojenost v týmu. Můžeš se podělit o příklad konkrétní strategie, kterou jsi se naučila na kurzu, a vedla v praxi ke spokojenosti zaměstnanců?
Faktorů, které ovlivňují spokojenost týmu, je celá řada a věnuje se jim celý první den cyklu. Každý si tedy mohl najít svoje téma, které se ho dotýká. Já osobně jsem si odnesla, že nejvýznamnějším faktorem spokojenosti je vedoucí, který stojí za svým týmem. Na to se chci zaměřovat, protože s tím můžu pracovat. A vlastně už díky kurzu pracuji
- V kurzu si vedoucí může uvědomit, jaký je jeho styl vedení lidí. Jaký je tedy tvůj přirozený styl vedení? V čem ti kurz pomohl?
Kurz pracuje s Belbinovou typologií pracovníků. Všichni účastníci si mohli najít, jaký styl je právě ten jejich. Každý z Belbinových osmi typů pracovníků může být vedoucím. Důležité je, aby byla vždy přítomná sebereflexe a aby vedoucí doplnil to, co mu chybí, jiným členem týmu. Já se vnímám jako týmového pracovníka, který se přirozeně zajímá o vztahy v týmu a atmosféru. Uvědomila jsem si, že úskalím v tomto případě může být nerozhodnost a vyhýbání se konfliktům.
- Nutnou součástí práce jsou porady. Máš nějaký tip z kurzu, jak porady úspěšně zvládnout?
Na kurzu mimo jiné zaznělo, že vedoucí musí vždycky opravdu dobře zvážit, jaká předávaná informace je relevantní pro všechny účastníky a co předat jinými kanály než na poradě. Já to vnímám jako dobrý tip, jak být při důležitých poradách efektivní.
- Zohledňují se při akci i specifika sociální oblasti?
Rozhodně ano. Díky tomu, že naše lektorka je i zkušenou supervizorkou v sociálních službách, její příklady tedy často pochází ze sociálních služeb. Samotní účastníci jsou také převážně vedoucí charitních služeb, takže se v kurzu hodně mluví o této specifické oblasti. Došlo i na charitní záludnosti a perličky. Věřím, že to vše přispívá k větší jistotě při práci v Charitě.
- Jaká byla zpětná vazba od účastníků prvního cyklu?
Jakmile se nám podařilo společně najít ten správný poměr předávání informací, diskuzí a sdílením a zkoušením technik – což se nám během prvních setkání podařilo – mají kurzy to nejlepší hodnocení. A to jsme opravdu moc rádi.
- Proč by na kurzy měli jít ostatní kolegové vedoucí?
Myslím, že kurzy obsahují poměrně hodně praktických rad, jak nenaštvat svoje podřízené, a to se vždycky hodí. Navíc je to prostor pro vlastní růst a rozvoj, který v Charitě dlouho chyběl. Jsme také hrdí na to, že se nám podařilo získat opravdu renomovanou lektorku Pavlu Frňkovou, která je zkušený profík, ale taky chápe, co jsou sociální služby. Tento mix faktorů tvoří opravdu dobrý základ pro každého vedoucího.
- Plánujete ve vzdělávání ještě nějaké změny a novinky přímo pro vedoucí?
Báječnou podzimní novinkou, na kterou se opravdu hodně těšíme, je kurz brněnské HR managerky Lenky Zitové s názvem: „Od náboru po odchod – jak podporovat zaměstnance“. Lenka se v něm bude věnovat životnímu cyklu zaměstnance. Vysvětlí, jak vedoucí může v jednotlivých fázích zaměstnance podpořit. Skvělé je, že Lenka má v oboru mnohaleté zkušenosti a opravdu má co nabídnout.
Díky za rozhovor.
Všechny aktuální termíny kurzů pro vedoucí a koordinátory najdete v na webu v části Vedení týmu. Přihlašovat se můžete ve Vemě (Zaměstnanci Diecézní charity Brno) a na webu. Rezervujte si svoje místo včas. Těšíme se na vás.
Aktuální volné termíny:
Model dvojité hvězdy aneb jak na spokojený tým - termín 6. září 2024
Zavádění změn v organizaci - termín 19. září 2024
Od náboru po odchod: jak podporovat zaměstnance termín 14. října 2024
Motivace zaměstnanců, vedení motivačních a hodnotících pohovorů termín 29. listopadu 2024